Entrevista amb Maria Llarás

Entrevista amb Maria Llarás

Entrevista amb Maria Llarás, Primera tinenta d'alcalde i regidora de Promoció Econòmica i Turisme de l’Ajuntament del Masnou

Des de quan estàs adherit al programa Compromís Biosphere i per què vas decidir apostar-hi?

L'Ajuntament del Masnou està adherit a aquest programa des de l'inici, perquè creiem en el desenvolupament d'un turisme sostenible, que pugui revertir en la creació de riquesa i ocupació al municipi, que aprofiti els trets d'identitat patrimonial i cultural locals, i que sigui respectuós amb el tarannà de la vila.

Quins serveis de l’ajuntament treballen en el programa?

Els serveis de l'ajuntament que treballen en el programa són les platges, l'oficina de turisme, el museu nàutica del Masnou i el Centre d'empreses Casa del Marquès.

Quin ha estat l'impacte de la certificació BIOSPHERE en les vostres operacions i en la percepció del vostre negoci?

Com a administració pública, apostem per la gestió sostenible com a valor central de la nostra activitat. El nostre Ajuntament té el compromís ferm d'afrontar els nous reptes i les necessitats derivades dels canvis en les tendències i activitats turístiques des del desenvolupament sostenible. Aquest és un instrument cabdal en aspectes socioculturals, mediambientals i econòmics. La certificació Biosphere dona suport a aquesta línia d'actuació i a aquests objectius.

Quins van ser els principals motius que van impulsar a adherir-vos al Compromís per a la Sostenibilitat Turística a les comarques de Barcelona Biosphere?

Les nostres motivacions principals les hem plasmades en la nostra política de turisme responsable.

Ens motiva treballar per aconseguir un turisme sostenible que creï llocs de treball i promogui la cultura i els productes locals.

Creiem en la preservació i difusió del patrimoni cultural i natural del municipi.

Volíem adoptar mesures per combatre el canvi climàtic i el seus efectes.

Volem garantir una vida sana i promoure el benestar per a tothom.

Defensem i apliquem modalitats de consum i producció sostenibles.

Volíem garantir la sostenibilitat dels serveis i productes turístics.

Quines mesures heu implementat per complir amb els criteris de sostenibilitat establerts pel segell Biosphere?

Moltes, però citarem només algunes de les més representatives:

Hem implementat un programa anual de visites guiades i itineraris pel poble anomenat "Descobreix el Masnou", adreçat a les persones locals i visitants del municipi, que posa en valor el patrimoni cultural del municipi.

Hem desenvolupat l'experiència "Tasta el Masnou, degustació de productes de proximitat amb vins de la DO Alella", en què treballem per donar visibilitat als productors locals i la gastronomia del municipi i la comarca. Fomentem la responsabilitat social i la sostenibilitat en la cadena de proveïdors, i donem suport a l'economia i els productes locals, contractant serveis de proximitat.

Promovem la sensibilització de la sostenibilitat entre viatgers i turistes.

Apliquem mesures d'estalvi i eficiència energètica i en l'ús de l'aigua en el nostre equipament i les nostres activitats per tal de reduir el cost energètic i el consum no necessari.

Impliquem el teixit empresarial i altres agents turístics. Treballem del bracet amb el Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme.

Quins són els vostres principals reptes o obstacles en la implementació de pràctiques sostenibles al vostre i com els heu superat?

L'Ajuntament del Masnou treballa des de fa anys, com així es manifesta en els últims plans d'acció municipals, per contribuir en la lluita contra el canvi climàtic i fer de la sostenibilitat una gestió compartida. De fet, l'últim PAM 2024-2027 s'ha alineat amb l'Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible de l'Organització de les Nacions Unides (ONU). Així, cada acció s'ha vinculat a un o més dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de caràcter ambiental, social i econòmic, i s'ha adaptat a la realitat del municipi per tal de contribuir a l'assoliment de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides. El segon eix principal d'acció és "El Masnou, vila sostenible".

Per tant, tots aquests aspectes de l'organització en matèria de sostenibilitat que són exigits pel segell Biosphere s'han estat implantant per altres departaments, com Igualtat, Recursos Humans o Manteniment, de manera paral·lela.

L'acció principal per motivar el personal és, sens dubte, la formació. La Cambra de Comerç i l'Oficina Tècnica de Turisme organitzen anualment diferents tallers relacionats amb la sostenibilitat, l'accessibilitat, el màrqueting i la comunicació de destinacions sostenibles o regeneració i turisme.

Quins són els vostres programes o iniciatives més destacats en termes de sostenibilitat ambiental, social, cultural i econòmica que han contribuït a obtenir la certificació Biosphere?

L'Ajuntament del Masnou treballa en el desenvolupament sostenible en tots els aspectes de les seves competències i, com deia abans, així queda reflectit al Pla d'acció municipal, que recull els objectius principals d'aquest mandat i les accions per assolir-los.

Com comuniqueu els vostres esforços en sostenibilitat a locals i als visitants de la destinació?

És un tema en què estem treballant i en què sempre calen més esforços. Ho fem bàsicament a través del canal d'Instagram oficial de turisme de l'Ajuntament del Masnou @elmasnou_turisme i a través del personal d'atenció al públic de l'Oficina de Turisme.

Fem difusió dels establiments i entitats del municipi acreditats amb el distintiu Biosphere. Som el tercer municipi de la comarca amb més acreditacions Biosphere, darrere d'altres destinacions del nord de la comarca tradicionalment més turístiques.

Difonem iniciatives privades i públiques que es fan al municipi i que treballen en termes de sostenibilitat ambiental, social, cultural i econòmica, com per exemple, neteja de platges, activitats de senderisme o activitats econòmiques respectuoses amb el medi ambient.

A través de l'Oficina de Turisme, es fomenten les bones pràctiques en destinació. D'aquesta manera, per exemple, es prioritzen els desplaçaments a peu, en bicicleta o en transport públic. Es proposen experiències i serveis sostenibles o el respecte pel treball, els costums i la vida dels habitants.

Quines aliances o col·laboracions heu establert amb altres entitats, tant públiques com privades, per impulsar la sostenibilitat turística a la vostra destinació?

Hem tingut la sort que aquí, a la comarca del Maresme, aquest ha estat un projecte en el qual hem cregut totes les institucions públiques que treballem polítiques turístiques. El suport i acompanyament del Consorci de Promoció Turística Costa del Maresme ha estat clau, així com la implicació per part d'altres institucions, com el Consorci de Promoció Turística DO Alella. Hem reforçat les nostres relacions i creiem fermament que estem contribuint a impulsar un sector turístic més sostenible i compromès amb l'entorn.

Pel que fa a les entitats privades, hem establert aliances i col·laboracions estables amb algunes de les empreses acreditades al municipi, com el cas del restaurant Tresmacarrons amb el premi al Concurs d'Instagram de Turisme que organitzem anualment, o l'empresa Maresme Waves a través de la col·laboració en un documental sobre el Masnou com a destinació de surf. A més a més, la majoria dels productors que participen en l'activitat "Tasta el Masnou" són integrants de la Xarxa Productes de la Terra, que agrupa productors i elaboradors de productes alimentaris de qualitat, que aposten per la sostenibilitat.

Com s'ha vist beneficiat el vostre servei després de l'obtenció de la certificació Biosphere, tant en termes de gestió del servei com de repercussió?

La certificació Biosphere busca fonamentalment millorar la gestió en sostenibilitat turística i el posicionament com a destinació turística.

L'Oficina de Turisme va néixer l'any 2016 i ens hi vam adherir el 2017. Per tant, en un primer moment ens hem centrat més en termes de gestió del servei per tal de consolidar el servei, a través de la implantació de protocols, millora de la qualitat i l'aplicació de millores constants.

Ara toca centrar-nos a millorar la nostra credibilitat i reputació a través d'una comunicació més persuasiva per tal d'arribar a un mercat que cada vegada més busca experiències més sostenibles, difonent els missatges de consciència sostenible i el respecte sobre la destinació i el bon comportament dels visitants.